Fránya tünet = A lélek vészcsengője

ocelot“Hetek óta fáj a hátam, a derekam pedig hetek óta nem mozdul!”
“Napok óta nem tudtam egy jót aludni” … “Segítség, rémálmok gyötörnek!”
“Mostanában sokat fáj a fejem, és ha hazaérek, egyből elalszom“

Mi történik velem?

Önnek egy új üzenete érkezett

Ha a fenti tüneteket észleled, úgy elképzelhető, hogy a testedtől kaptál üzenetet: ideje lassítani!

De: “Mi köze a derekamnak ahhoz, hogy hülye a főnököm?”

Az összekötő kapocs: a stressz

Ha úgy ítéljük meg , hogy túl nagy kihívással állunk szemben, szervezetünk riadót fúj, és felkészül, hogy kimenekítsen minket a slamasztikából. Kezeink, lábaink startra készen, szívünk felkészül hogy szaporábban pumpálja beléjük a vért. Enélkül őseink unottan ücsörögtek volna, mikor jött az oroszlán, ami miatt kis eséllyel lehetnénk az utódaik. Azok maradtak életben, akik felvették a kesztyűt vagy fürgén elfutottak.
Ebből is kitűnik, hogy a stressz a hírével ellentétben nem feltétlenül kártékony.

Oroszlánnal szemben jól is jött a stressz, csak hogy a 21. század városaiban viszonylag ritkán találkozunk vele.

-Korunk stresszei a számítógép felé görnyedve érnek, meglehetős tunyaságban, míg az oroszlánnal vagy boxolva vagy futva, de kisportoltuk magunkat. Minden mozgásra való készenlét tehát pocsékba megy, de nem vész el, csak átalakul. Az ellenségünké…

-S míg az oroszlánnal való találkozók így vagy úgy viszonylag hamar véget értek, aztán lehetett szusszanni, addig manapság végtelen hosszan őrjíthetjük magunkat olyan gondolati oroszlánjaink miatt, mint a munka vagy a magánélet, mely oroszlánokat sokkal kevésbé hatékonyan tanultuk meg helyükre tenni.

Tehát gond akkor van, amikor túl hosszan
és/vagy túl indokolatlanul élünk stresszben.
Például ha akkor is készenléti állapotba vágja magát a szervezet, mikor nem az oroszlán jön szembe, hanem egy “kisegér”, magyarul, ha túlreagáljuk a dolgot.

A helyzetet bonyolítja, hogy akkor is stresszelhetünk, ha mit sem sejtünk arról, hogy stresszelünk!

Eddig meg nem értett, lappangó gondolatok külső nyomás hiányában is tudnak feszültséget okozni. Például ostorozhatjuk magunkat azzal, hogy “nem vagyunk elég jók”, esetleg “nem vagyunk elég felkészültek” anélkül is, hogy ezt valaki a fejünkhöz vágta volna vagy az objektív tények ezt támasztanák alá.

Ha felismerjük és megértjük a probléma okát, úgy meg is tettük az első lépést ahhoz, hogy a helyzetet megszüntessük.
Az alábbiakban bemutatjuk a stressz útját, mely elősegítheti a probléma hatékony felismerését.

Vedd észre, hogy ideje oldani a stresszt!

Intő jelek, hogy a stressz kicsinálta a tested védelmi vonalait:

1. Stressz a harántcsíkolt izomzatban

Görcsölő vádli, merev nyak, feszülő hát és derék – ezek lehetnek közvetlen fizikai megterhelés vagy vitaminhiány tünetei is, azonban gyanakodhatunk a szervezetünket terhelő stresszre is.

Az első lépésben ugyanis szervezetünk ezekbe az akarttal irányítható, többnyire reflexesen működő izmokba vezeti a feszültséget, ahol görcsök, csomópontok, fájdalom alakul ki.

Ne hanyagoljunk el egy “egyszerű” hátfájást! A fájdalom mindig jelzésértékű, testünk így jelzi számunkra, hogy valami nincs rendben.

2. Stressz a simaizomban

Simaizomzatot találunk a belső szerveink és az erek falában. A krónikus stressz a harántcsíkolt izmaink után ezeket a területeket veszi célba. Ilyenkor érezzük azt, hogy gyomrunk összehúzódik, étvágyunk eltűnik, esetleg hasmenést, magas vérnyomást tapasztalunk.

Amennyiben ezen a szinten jelentkeznek a stressz tünetei, úgy haladéktalanul tartsunk önvizsgálatot életmódunkat illetően!

3. Stressz a fejben

Végső esetben a mentális működésünk esik a megterhelés áldozatául. Torzulhat az észlelés, amelyet akár hallucinációk, fülzúgás, zavaros beszéd, tompa látás kísér, illetve krónikus fejfájást, alvásproblémákat, rémálmokat észlelünk. Aluszékonyságunk hátterében is ez állhat.

Ez az állapot a végső kimerülést jelzi. Ha eddig nem tettük meg, úgy épp itt az ideje szakember segítségét felkeresni, aki be tudja azonosítani a stressz forrását, és megoldást jelentő tervet tud a segítségünkkel alkotni.

Ok, stresszelek, de hova kapjak?

“Ilyen körülmények között ember legyen a talpán, aki nem stresszel”

Stresszelhetünk olyan miatt, amit nem nehéz feszültségforrásként értelmezni, ugyanis tényleg rossz.
Mint pl. egy szerettünk elvesztése.
Az ilyen ellen tenni sem tudunk mit, meg van kötve a kezünk. Ez okozza a stresszt.
Persze ilyenkor sem kell tétlenül ülnünk, tehetünk azért, hogy feldolgozzuk a történteket!

De nyomást gyakorolhat ránk az is, ha nem mondhatunk csak úgy fel, mert el kell tartanunk a családot, ugyanakkor egy hajcsár a főnök, vagy ha nyakunkon a határidő, a hátunk mögött áskálódnak a kollegák, párunk századjára sem hallgat a jó szóra, és gyermekünk pont a zsúfolt bevásárlóközpont kellős közepén veri magát a földhöz hisztizve.

Ha könnyű is a hibát ilyesféle külső okban megtalálnunk, általában a dolog mégis fejben dől el.
Hiszen ezekből a helyzetekből is ki lehet hozni a legjobbat, csak ritkán tesszük meg.

Sok helyzetet pedig pusztán a mi értelmezésünk tesz stresszessé.

Mindegy, hogy pl. főnökünknek esze ágában nincs kirúgni, ha mi mégis fejünkbe vettük, hogy ez a veszély leselkedik ránk, – különösen, ha már gyermekkorunkban belénkplántálták a hitet, hogy nem vagyunk elég jók, – máris kész a stressz! Pláne, ha még meg is fejeljük azzal a dolgot, hogy a vélt veszély elhárítása érdekében önszorgalomból túlórázunk.

Ilyenkor nem elég a helyzettel közvetlen összefüggésben álló stresszt kezelni (könnyíteni a munkatempón), hanem érdemes figyelmet fordítani azokra a tudattalan konfliktust jelentő gondolatokra is, amelyek fenntartják ill. pl egy új munkahelyen, vagy más helyzetben (pl. párkapcsolat) is újratermelik a problémát.

A krónikusan fennálló stresszre érdemes odafigyelnünk, ugyanis számos testi panasz hátterében találni lelki eredetű okokat.
Hosszabbtávon gyulladások,
bőrbetegségek,
rheumás panaszok éppen úgy jelzik a test kimerülését,
mint a szívproblémák
vagy a stroke.

Amennyiben a fenti tüneteket észleljük magunkon, úgy vegyük a lapot: testünk azt jelzi számunkra, hogy itt az ideje változtatni életmódunkon.

A bejegyzés kategóriája: Blog, Mit jelez a testi/ viselkedéses tünet?
Kiemelt szavak: .
Közvetlen link.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

A kötelezően kitöltendő mezőket * karakterrel jelöljük

*