Hogy Te is kivirulj!

Részlet egy rajongói levélből: “Kedves Pszichorendelés, köszönöm a hozzáértő segítségüket, egészen kivirultam “a kör” óta, ahogy a mellékelt képen is látható” ;D

Ha te is szeretnél hasonló változásokon keresztülmenni próbáld ki önbizalom “formaidőzítő” gyakorlatunkat a KÖRt!

I. A kör kialakítása – 3 lépcső:

I/1. Idézz föl egy olyan PILLANATOT, amikor életed során magabiztosnak, önbizalommal teltnek érezted magad. Miközben beleéled magad kérdezd meg magadtól:
-mit látsz,
-hallasz,
-milyen illatokat érzel,
-milyen érzés van a testedben éppen?

I/2. Most képzelj el egy KÖRT magad köré a földön, aminek színe, hangja stb. mind olyan lehet, ami még inkább magabiztosságodat erősíti, ameddig csak lehet.

I/3. Ha ez megvan lépj ki a körből, fizikailag is, illetve a hozzá csatolt érzékleti élményeket is hessegesd el gondolatban.

II. A helyzet és a kapcsoló

Mely helyzetben szeretnél magabiztosabban fellépni? Pl. a főnököddel szeretnél beszélni az irodájában.
Éld bele magad a kritikus szituációt megelőző pillanatba, példánk szerint ahogy állsz a főnök irodájának ajtaja előtt, az ajtó lehet a “kapcsológombja” az új technikának:)

III. Főpróba

Állj vissza a körbe, éld át a fent említett módon a magabiztosság érzését, majd gondolatban még mindig a körben képzeld el, hogy a kritikus helyzetben (pl.a főnök irodjába belépve, vele beszélve) magabiztosan lépsz föl, és érzed magad.

IV. Lezárás, Következtetések levonása

Lépj ki a körből, és hagyd hátra az az által mozgósított önbizalmat.
Most csak gondolj a közelgő eseményre… Hogy állsz ebben a pillanatban hozzá? Mennyire vagy reményteljes?

Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , , , , | Szóljon hozzá most!

Küzdj meg a nehézségekkel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Pszichorendelés Mikulása MEGKÜZDŐ VISELKEDÉS KÁRTYÁT (COPING CARD) hozott a puttonyában, amit mostantól Ti is a zsebetekben hordhattok!

Ha minden jól megy, mostanra túl vagy pár sikeresen megoldott kihíváson.

Ahogy már az első adventi napon is említettük, érdemes lesz a magad elé kitűzött feladatok nehézségét fokozatosan növelni, ahogy az apróságokban önbizalomra teszel szert.

Hogy megerősítsd magad a nehezebb helyzetekre való felkészülésben, írj MEGKÜZDŐ VISELKEDÉS KÁRTYÁT! Mit is jelent ez?

-A kártya egyik oldalára írd rá, hogy a helyzetben, amire készülsz, milyen KÉTELYEID fognak várhatóan felmerülni saját magad kapcsán. (Pl. nincs jogom számon kérni a kollégámat, amiért velem végezteti el az ő feladatait, és egyébként sem vagyok olyan bátor, hogy ilyet a szemébe mondjak).

-A kártya másik oldalára pedig írd fel, mik azok a dolgok, amikre ”élesben” szeretnél majd EMLÉKEZNI. (Pl. mindannyiunknak van egy munkaköri leírása, ami szabályozza, miért felelünk, ha engem jogtalan sérelem ér, ezért szót emelhetek, és képes is vagyok erre, hiszen az elmúlt hetekben ezt meg ezt meg ezt a kihívást sikeresen megoldottam,kiderült, hogy sokra vagyok képes, ha legyőzöm a félelmeim.)

A kritikus helyzetben, vagy azt megelőzően elő is kaphatod a kártyát, ha elakadnál, de sokszor az is elegendő, hogy korábban megírtad, és vissza tudsz gondolni az előre kimunkált megoldásra.

Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , , | Szóljon hozzá most!

Minden fontos szempontot végiggondoltál?

 

 

Abban, hogy önbizalmunkat stabillá tegyük, az is fontos szerepet játszik, hogy mérlegeljük, az adott sikerünkért/ kudarcunkért mennyiben vagyunk mi a FELELŐSEK.

-Nem mindegy például, hogy ha végre sikerült egy jó jegyet szerezni az iskolában, azt a szerencsének tulajdonítjuk-e vagy magunknak: olyan belső tulajdonságunknak mint pl. a szorgalom vagy rátermettség. Vajon elismerjük-e önmagunk előtt érdemeinket?

-Persze az is számít, hogy azt, hogy dühös ránk a párunk, azzal okoljuk-e, hogy rossz férjek/feleségek vagyunk, vagy azzal, hogy bosszankodik a munkája felett, és meggondolatlanul rajtunk töltötte ki a dühét.

Talán észre sem vesszük, hogy AUTOMATIKUSAN KIRAGADJUK az egyik (méghozzá ránk nézve negatív) magyarázatot a lehetséges okok közül, csak azt vesszük észre, hogy rosszabbul érezzük magunkat.
Hogy ezeket a helyzeteket viszonylag OBJEKTÍVEN át tudjuk gondolni, segítségül hívhatunk pl. egy TORTADIAGRAMMOT.
Ehhez rajzoljunk egy kört és osszuk fel, mint egy tortát, szeletekre, melyek méretét az határozza meg, hogy mekkora szerepe volt a szerencsének, mekkora a felkészültségünknek, mekkorra a nyugalmunknak stb.

Figyeljünk rá, hogy az ÖSSZES LEHETSÉGES SZEMPONTOT vegyük számításba!

A végén megfigyelhetjük hangulatunk miképpen változott…

 

 

Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , , , | Szóljon hozzá most!

Mit tenne a barátod?

 

Reméljük, sikerült már elérni egy két célt a heti listáról, de biztosan volt olyan kihívás is, amitől egyelőre visszahőköltetek.
Semmi baj, ez a próbálkozással jár, és ezekből is tanulhatunk!

-Írjatok ma egy listát arról, hogy mik voltak ezek a helyzetek,

-és írjátok a pontok mellé, hogy egy általatok KOMPETENSnek ítélt ISMERŐSÖTÖK mit tett volna ebben a helyzetben, hogyan oldotta volna meg.
-Mi lett volna, ha ti is így tesztek? KÉPZELJÉTEK EL, amint ilyen módon léptek fel a szituációban, és legközelebb hasonló helyzetben ennek megfelelően próbáljátok ki magatokat!


Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , | Szóljon hozzá most!

Jutalmazd magad!

Ha tegnap elkészült a heti céllista, belekezdhetünk a pontok megvalósításába!

Hogy ne feledkezzünk meg ÉRDEMEINKRŐL, minden este írjuk össze, mi volt az a kihívás, amivel aznap sikeresen megküzdöttünk,
és írjunk mellé egy TULAJDONSÁGOT, hogy milyen ember az, aki képes volt az adott feladat teljesítésére (így építve be énképünkbe a pozitív eredményeket, reálisabbá téve azt.)

Ha a nap során elértünk egy talán aprónak tűnő, de számunkra fontos eredményt, JUTALMAZZUKmeg magunkat, valami olyannal ami számunkra örömet okoz (lehet ez egy finom vacsora, jó film, séta a hóban/latyakban stb.) (Így eljárni nemcsak, hogy igazságos magunkkal szemben, hanem hasznos is, ugyanis a jövőben nagyobb eséllyel fogunk hasonlóan fellépni ennek eredménye képpen.)Érdemes lehet a jutalmakból is LISTÁT írni, amihez visszanyúlhatunk ha hirtelen nem jutna eszünkbe semmi.
Adhatunk magunknak nagyobb erőfeszítést igénylő célelérésért nagyobb jutalmat.
A feladatok NEHÉZSÉGI értékét és a jutalmak nagyságát szintén előre rögzíthetjük a listánkon pl. számokat rendelve mindkettőhöz.
Jó odafigyelni arra is, hogy ha csak tehetjük KÖZVETLENÜLa feladat elvégzése után jutalmazzuk meg magunkat.
Önmagunk jutalmazása tanuláselméleti alapelveken és kísérleteken nyugszik…
Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , , , | Szóljon hozzá most!

Adventi feladat

Önbizalmunk mindennapi tapasztalatainkból táplálkozik, ha rendszeresen kudarcot vallunk, az ún. tanult tehetetlenség állapota áll elő, ami azzal jár, hogy a kihívásokat kerülni kezdjük, nehogy ismét hibázzunk, így viszont sikerélményt sem tapasztalunk meg. Ezzel szemben, ha azt tapasztaljuk, hogy rendszeresen sikerrel oldunk meg feladatokat, a tanult leleményesség állapotába kerülünk, ami növeli a későbbi sikerek valószínűségét. Annak érdekében, hogy tanult tehetetlenből tanult leleményesekké váljunk, így önbizalmat nyerjünk, fokozatosan rávehetjük magunkat, hogy kihívásokkal nézzünk szembe, először apróbbakkal, később általános életcéljainkhoz vezetőkkel. Lehet például, hogy az első lépés annyi, hogy felszólalunk saját érdekünkben, ha igazságtalanul kérnek számon valamiért, és később már ahhoz is merszünk lesz, hogy kockáztassunk, és munkahelyet váltsunk egy hozzánk illőbb feladat reményében.

Ennek szellemében az alábbi két gyakorlat elvégzését javasoljuk mára, hogy holnap ezekből kiindulva folytathassuk az adventi ajtónyitogatást!

1. Életcélok listája: Gondold végig , és írd össze, mik azok a dolgok, amik elmulasztása miatt elégedetlen lennél életed végén, tehát mit kell tenned azért, hogy semmi ne maradjon ki, amire igazán vágysz.

2. Heti célok listája: Az életcélok elérése talán elsőre túl nagy falatnak tűnik. Hogy kevésbé riasszon vissza a feladat, érdemes az ezekhez vezető utat kisebb szakaszokra bontani. Az első héten az a cél, hogy felbátorodj, sikerélményekkel gazdagodj, ami lendületet ad a jövőre nézve. Ezért válaszd ki azokat a célokat, amik ugyan erőfeszítést követelnek, de viszonylag könnyen elérhetőnek tűnnek, de mégis elégedetten aludnál el, saját válladat megveregetve, ha elérnéd őket.

Fontos megjegyezni, hogy önmagunk ilyetén fejlesztése egy tanulási folyamat, ahogy az első biciklizési kísérlet is bizonytalan volt, talán el is estünk nem is egyszer, de végül, ha kitartottunk megtanultuk, és innentől könnyűnek tűnik. Mi több, mint mondják , nem lehet elfelejteni:)

Az esetleges nehézségek, “sikertelenségek” ne kedvetlenítsenek el, hisz benne vannak a pakliban:) Egy biztos, minél többször próbálkozunk, annál jobban fog menni!

Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , , , | Szóljon hozzá most!

Higgy önmagadban!

Az adventi koszorú első gyertyája hagyományosan a hitet szimbolizálja.

Az önmagunkba, képességeinkbe vetett hit nagyon fontos lelki egészségünk, életünkkel való elégedettségünk és céljaink elérése szempontjából.

Sokszor nem azért vallunk kudarcot, mert alkalmatlanok vagyunk a feladatra, hanem mert nem hiszünk abban, hogy képesek vagyunk azt sikeresen elvégezni. Az így elért kudarcot beépítjük az önmagunkról alkotott képbe (Önkép). Ez az ördögi kör megszakítható! Vasárnaptól segítséget nyújtunk, hogy Te magad fejleszthesd önbizalmad!

Kategória: Adventi sorozat, Blog, Önbizalom | Címke: , , , , , , , | Szóljon hozzá most!